Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

3 tips om zoveel mogelijk uit een nieuwe digitale dienst te halen

Gaat dit mij extra tijd kosten?, is een veelgestelde vraag bij de start met een nieuwe digitale dienst. Ja, is dan het antwoord. Want je moet nu eenmaal tijd en energie steken in het je eigen maken van een nieuw systeem en bijbehorende processen, voor je er de vruchten van kunt plukken. Er zijn wel slimme manieren om die tijd zo goed mogelijk te investeren, en je zo snel mogelijk impact ervaart. Hoe je samen met je team zo effectief mogelijk tot resultaten van die tijdsinvestering komt, vertellen we je in deze blog.

Whitepaper - Digitale zorg op de afdeling

1. Durf keuzes te maken: wat ga je niet meer doen?

Een digitale dienst zoals BeterDichtbij wordt in eerste instantie vaak gezien als ‘nog een plek voor contact erbij’. Een belangrijke tip die we voor je hebben, is om als team te kijken naar wat er door de introductie van de nieuwe dienst misschien wel overbodig is geworden. Met andere woorden: waar zouden jullie mee kunnen stoppen?

Om duidelijke keuzes te kunnen maken, helpt het om als team helder te formuleren met welk doel jullie de nieuwe dienst in gaat zetten. Doe dat voordat je van start gaat. Een applicatie is namelijk slechts een middel om een doel te bereiken en geen doel op zich. Wat is jullie doel met de inzet van de nieuwe dienst? Hoe draagt de nieuwe dienst bij aan dat doel? En welke activiteiten kun je er misschien (op de lange termijn) mee vervangen?

Zo zien wij bijvoorbeeld dat door het succes van BeterDichtbij in sommige gevallen op een afdeling een telefoonlijn helemaal gesloten wordt, omdat alles digitaal verloopt op verzoek van patiënten. Of dat ervoor wordt gekozen om volledig te stoppen met mail om het aantal communicatiekanalen dat moet worden gemonitord te reduceren en patiënten echt te sturen op het gebruik van BeterDichtbij voor het stellen van vragen.

Van investering naar resultaat - graphic

2. Begin klein, maar zet in op schaal

Dat de introductie van een nieuwe dienst invloed heeft op je werkprocessen is een gegeven. Dit betekent dat je samen met je team een nieuwe manier van werken eigen moet maken. Het kan zijn dat dit idee je in eerste instantie afschrikt omdat je niet volledig kunt overzien wat dit van jullie als team gaat vragen. Gelukkig hoef je niet direct alles in een keer op de schop te gooien of aan te passen.

Ga je bijvoorbeeld als afdeling voor het eerst aan de slag met digitaal contact, dan hoef je niet direct je hele communicatieproces om te gooien. Waar in je huidige processen zie je mogelijkheden om digitaal contact in te zetten? Waar zitten bijvoorbeeld de momenten van contact met je patiënten en kun je dit ook digitaliseren? Start met die vragen en zoek naar de haakjes en de voordelen voor jouw afdeling. Kijk of je bij de start zoveel mogelijk op dezelfde manier kunt werken als je ook gewend bent bij bijvoorbeeld het afhandelen van telefonisch contact of het afhandelen van een order op de werklijst; sluit aan op je huidige werkprocessen. Probeer daarbij toe te werken naar het includeren van zoveel mogelijk van je patiënten, zodat het digitale contact echt een volwaardig onderdeel wordt van je communicatie-aanbod. Daarmee voorkom je dat het wordt ervaren als iets ‘extra’s’.

Kortom, om de verandering overzichtelijk te houden, kun je deze opdelen in kleinere tussenstappen. Onze tip daarbij is om tussentijds ook momenten van evaluatie in te plannen zodat je gedurende het proces kunt bijsturen waar nodig. En: sta onderweg ook stil bij tussentijdse behaalde resultaten en vier deze samen met je team. Op deze manier kan iedereen geleidelijk aan wennen aan de nieuwe manier van werken en houd je iedereen ook gemotiveerd gedurende de verandering.

3. Bouw aan vertrouwen: leer van elkaar

In een tijd waarin er veel van je wordt gevraagd als zorgprofessional, is het belangrijk om bewust na te denken over waar je tijd aan besteedt. Zo ook bij de introductie van een nieuwe digitale dienst. Een overweging die voor jou als zorgprofessional hierbij waarschijnlijk een belangrijke rol speelt is weten wat die investering je op kan leveren. Pas als je er vertrouwen in hebt dat de gevraagde investering de moeite waard gaat zijn, zul je gemotiveerd zijn om ook echt aan de slag te gaan.

In de praktijk zien wij dat het ophalen van voorbeelden en ervaringen van anderen die je zijn voorgegaan, je kan helpen inzicht te krijgen in wat de meerwaarde van de nieuwe dienst voor jouw dagelijkse praktijk wordt. Je kunt daarbij denken aan het ophalen van ervaringsverhalen binnen de organisatie, maar ook de ervaringen van buiten je eigen organisatie kunnen je waardevolle inzichten opleveren.

Onze tip hierbij is om zelf in gesprek te gaan met de collega’s die je zijn voorgegaan. Zij kennen de dagelijkse praktijk als geen ander en kunnen je zowel inzicht geven in wat de nieuwe dienst je kan opleveren als ook welke uitdagingen je mogelijk tegen gaat komen en hoe daar het best op in te spelen.

Succes! En heb jij ook tips, deel ze gerust!

De introductie van een nieuwe digitale dienst op de werkvloer vraagt veel van jou als zorgprofessional.  Ik hoop dat ik met deze blog je handvatten heb kunnen geven om zo effectief mogelijk resultaten te halen uit je tijdsinvestering, zodat je als team echt voordeel kunt halen uit een nieuwe dienst.

Heb je zelf nog tips of ideeën voor collega’s die aan de slag gaan met een nieuwe digitale dienst, laat het ons zeker weten.

Op zoek naar slimme tips en inspiratie?

Op de BeterDichtbij Academie vind je nog veel meer inspiratie en tips van andere zorgprofessionals in Nederland. Direct bekijken >

BeterDichtbij Academie logo