Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Betrokken communicatie en tijd besparen met de herhaalfunctie van BeterDichtbij

Ontdek de herhaalfunctie van BeterDichtbij! Met deze handige functie kun je ervoor kiezen om met een bepaalde frequentie herhaald een bericht naar je patiënt te sturen. Of het nu gaat om afspraakherinneringen, opvolgingsberichten, of belangrijke updates, met de herhaalfunctie zorg je ervoor dat je communicatie consistent, effectief en betrokken blijft, zonder extra inspanning.

Maar hoe zet je dit nou effectief in? Ontdek hoe deze functie jouw werkproces kan stroomlijnen en de betrokkenheid van je patiënten kan verhogen. In deze blog delen we graag praktische tips en voordelen aan de hand van enkele praktijkvoorbeelden:

1. Reminders om no shows te voorkomen

De mogelijkheden voor het sturen van herinneringen aan patiënten zijn eindeloos. Denk bijvoorbeeld aan het doorgeven van glucosewaarden bij diabetespatiënten, reminders om no shows te voorkomen, tensiecontroles bij de start van nieuwe medicatie, een herinnering om laboratoriumonderzoek te laten doen of wat dacht je van het motiveren van patiënten? Bijvoorbeeld om te wandelen of oefeningen te doen bij een diepe veneuze trombose. Dit zijn zorgpaden waarbij het regelmatig voorkomt dat je je patiënt ergens aan wilt herinneren, het perfecte moment om de herhaalfunctie in te zetten!

2. Betrokkenheid bij de emoties van de patiënt

Sommige trajecten zijn intensief en emotioneel zwaar belastend voor patiënten, zoals zorgpaden binnen de oncologie. Als zorgverleners komen we helaas allemaal tijd tekort binnen onze huidige werkzaamheden, waardoor we soms niet de aandacht en tijd aan een patiënt kunnen geven die ze verdienen. Hoe waardevol zou het zijn als je met de herhaalfunctie een eenvoudig bericht kunt sturen om herhaaldelijk te vragen: “hoe gaat het met je?”. Zo kun je toch betrokkenheid en zorg tonen, ondanks de drukte.

3. Beter voorbereid de eerste afspraak in

Steeds meer specialisten laten hun reguliere controlepatiënten niet meer op vaste intervallen terugkomen, maar alleen indien er klachten zijn. Dit kan voor patiënten spannend zijn, omdat de verantwoordelijkheid volledig bij hen ligt. Om patiënten hierin te ondersteunen, kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld elk kwartaal enkele korte anamnesevragen te sturen. Op basis van de antwoorden kan er vervolgens een beleid worden bepaald.

Succes! Gebruik je deze functie al? Deel je ervaring in de reacties hieronder!

Dit waren een aantal van onze praktijkgerichte tips voor de herhaalfunctie van BeterDichtbij! Maak jij al gebruik van deze functie? Deel jouw ervaringen en toepassingen in de comments en inspireer anderen!

 

Op zoek naar slimme tips en inspiratie?

Bezoek de BeterDichtbij Academie voor een schat aan ideeën en adviezen van andere zorgprofessionals in Nederland. Direct bekijken >

BeterDichtbij Academie logo