Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

“Ook binnen thuismonitoring levert BeterDichtbij een belangrijke bijdrage aan meer geruststelling en gemak”

Thuismonitoring vindt steeds meer plaats in samenwerking tussen zorgorganisaties en zelfs tussen verschillende soorten organisaties. Binnen deze zorgconcepten, zoals Digitaal Gezondheidscentrum in Noord-Holland of Zorg bij jou als initiatief van Santeon en het vooruitstrevende Zuyderland Control Center, is BeterDichtbij een vaste partner. Leonore van Kasteel is hier nauw bij betrokken als projectmanager bij BeterDichtbij. We voerden een gesprek met haar over opgedane inzichten, inspirerende praktijkvoorbeelden en ideeën voor de toekomst.

Jij bent bij verschillende initiatieven rond thuismonitoring betrokken, welke verschillen zie je?

“Of ze nu e-nurses, telecoaches of digitale verpleegkundigen heten: zorgprofessionals die hun patiënten digitaal monitoren vanuit huis, werken met plezier binnen deze nieuwe zorgconcepten. Dat is heel mooi om te zien, het vergroot echt het werkplezier.

Hoe thuismonitoring ingezet wordt verschilt nog sterk, zie ik in de praktijk. Vaak start het vanuit de eigen organisatie, soms nemen zorgorganisaties voor elkaar waar of samen met een medisch servicecentrum als Altide of groeit het naar een centraal monitoringcentrum. En op andere plekken zie je dat het niet alleen draait om monitoring van de aandoening, maar digitalisering ook volop wordt benut om in te zetten op gezond leven. Veel organisaties zijn nog volop aan het leren hoe de kansen met thuismonitoring zoveel mogelijk benut kunnen worden.”

En hoe speelt BeterDichtbij als partner hierin een rol? 

“We hadden het net over de verschillen maar als ik dan naar de overeenkomsten kijk, dan zie ik dat de meest constante factor is dat communicatie een groot onderdeel blijft van de zorg, net als in alle andere vormen van zorg. Sterker nog: het belang van eenvoudige communicatie wordt hiermee nog groter. Wie thuis gemonitord wordt, en daardoor bijvoorbeeld eerder wordt ontslagen uit het ziekenhuis, vindt dat soms ook wel spannend. Die extra geruststelling is dan belangrijk, want je wil wel weten of je metingen goed zijn. Daar zie je dat BeterDichtbij voor wordt ingezet. En daar ben ik natuurlijk trots op.

Met BeterDichtbij hebben we veel ervaring opgedaan in de meer dan 50 organisaties die BeterDichtbij inzetten, en kunnen we ook veel waarde bieden in nieuwe zorgconcepten. En al bijna een miljoen Nederlanders gebruiken BeterDichtbij, wat starten makkelijker maakt. Vanuit onze focus op communicatie, dragen we bij aan een gevoel van geruststelling, gemak en regie voor patiënten en cliënten. Van zorgverleners horen we terug dat communicatie via BeterDichtbij eenvoudig en overzichtelijk is. Het helpt ook hen om beter in regie van hun werk te komen en goed in contact te blijven met hun patiënten of cliënten en collega’s.”

En tegelijk: zorgverleners werken liever niet met veel verschillende apps of systemen. Hoe kijk jij hiernaar?  

“Klopt, zorgverleners werken het liefst met zo min mogelijk diensten tegelijk en hebben een sterke wens om systemen te koppelen. Dat begrijp ik heel goed. Daarom werken wij intensief samen met thuismeetdiensten als Luscii, Patient Journey App, Sananet en ook Zorgplatform van ChipSoft bijvoorbeeld, voor slimme technische koppelingen.  We werken goed samen, delen kennis uit en trekken waar mogelijk samen op. Tegelijk liggen hier nog veel kansen, en zijn mijn technische collega’s elke dag volop aan de slag om dit door te ontwikkelen samen met de partners. We stellen bijvoorbeeld ook steeds meer API’s beschikbaar, waarmee we elkaars diensten volledig kunnen tonen in de betreffende app of andere dienst. Zo werken we aan meer gemak voor alle zorgprofessionals en hun patiënten of cliënten.”

Wat kun je zeggen over de succesfactoren bij thuismonitoring, wat werkt goed en wat niet?

“Dan denk ik toch meteen aan: gewoon doen. Niet wachten tot alles perfect is, maar gaan en proberen en onderweg leren. Dat doet bijvoorbeeld het Digitaal Gezondheidscentrum, een regionaal en domein overstijgend samenwerkingsverband van de Huisartsen Zuid- en Midden-Kennemerland, ViVa! Zorggroep, het Rode Kruis Ziekenhuis, Heliomare, gemeenten Velsen, Beverwijk en Heemskerk en welzijnspartners. Deze samenwerking is uniek, net als de aandacht voor preventie ook. En het mooie is dat het Digitaal Gezondheidscentrum is gestart zonder zeker te zijn van financiering.

Ik denk ook aan het belang van keuzes maken. Het kan lastig zijn dat je organisatie al beslissingen heeft genomen over applicaties, maar als iedere organisatie  zich vasthoudt aan gemaakte keuzes en perfect geïntegreerde systemen, bestaat het risico dat er niets echt van de grond komt. Daarom is het essentieel om gezamenlijk knopen door te hakken, ook al betekent dat soms dat je op eerdere beslissingen terug moet komen. In samenwerkingsverbanden vraagt dit om flexibiliteit en soms het loslaten van eigen keuzes. Maar juist door samen flexibel te blijven, maak je het op de lange termijn makkelijker voor zowel zorgprofessionals als patiënten en cliënten.

Wat ook bijdraagt aan succesvolle implementatie, is een sterke persoonlijke aanpak. Als je start met centrale monitoring, dan worden daar patiëntenvoor overgedragen naar die centrale monitoringcentra. Dat is natuurlijk spannend voor veel zorgverleners. De eNurses van Zuyderland Control Center sluit daarom elke patiënt persoonlijk aan op de poli of afdeling, wat fijn is voor de patiënt, maar ook vertrouwen geeft aan de zorgverleners die hun zorg overdragen.

Mijn vierde en laatste advies zou zijn om gebruik te maken van wat er al is aan bestaande mogelijkheden, en daarop door te gaan. Dat doet Zorg bij jou bijvoorbeeld, ook echt een mooi initiatief van de zeven Santeon ziekenhuizen samen, waar gebruik gemaakt wordt van de kracht van BeterDichtbij samen met thuismeetoplossingen Luscii en Sananet. Binnen deze unieke samenwerking, leren we veel van elkaar en zetten we elke dag grote stappen.”

 

Patiëntenonderzoek: meer veiligheid en regie door thuismonitoring

Het programma Vliegwiel, een initiatief van Patiëntenfederatie Nederland, heeft uitgebreid onderzocht hoe thuismonitoring door patiënten wordt beleefd. Thuismonitoring draagt voor hen bij aan minder artsbezoeken, een veilig gevoel en meer regie over de eigen gezondheid. Maar liefst 87% van de patiënten ervaart thuismonitoring als (zeer) positief.

Lees meer over dit onderzoek onder 1.700 patiënten