Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

“Het scheelt werk, voorbereiding, telefoontjes… Het maakt je werk écht makkelijker.”

BeterDichtbij wordt dagelijks ingezet op bijna alle poliklinieken in het IJsselland Ziekenhuis in Capelle aan den IJssel. Wat begon als een pilot op de afdeling Anesthesiologie, is sindsdien uitgegroeid tot een onmisbaar onderdeel in de zorgverlening van dit ziekenhuis. Joyce van der Graaf, gespecialiseerd doktersassistent op de poli Anesthesiologie en pijnassistent bij Pijngeneeskunde, is een van de drijvende krachten achter BeterDichtbij op haar afdeling. In dit artikel deelt ze haar ervaring met de implementatie en de vele voordelen die BeterDichtbij hen heeft gebracht voor zowel zorgverleners als patiënten.

Capelle aan den IJssel, 23 januari 2023 - Ernst Kuipers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport opende het revalidatiecentrum in het IJsselland Ziekenhuis Foto: Phil Nijhuis

De inzet van digitaal contact via BeterDichtbij begon met beeldbellen op de afdeling van Joyce. “Patiënten die normaal gesproken langskwamen voor bijvoorbeeld de screening van een liesbreuk, kunnen nu heel goed via videobellen gescreend worden.” En vanuit dit startpunt, groeide de inzet van BeterDichtbij verder over het gehele zorgpad van de afdeling Anesthesiologie, benadrukt Joyce: “Je kan ook heel makkelijk folders delen met je patiënten via BeterDichtbij. Na een gesprek met de anesthesist kunnen we bijvoorbeeld meteen een digitale folder toesturen met informatie over het nuchterbeleid. Dat is heel prettig.”

Meer patiënten helpen in dezelfde tijd

Joyce merkte samen met haar collega’s dat ze efficiënter kunnen werken door de inzet van beeldbellen via BeterDichtbij. “Patiënten die een zwaardere operatie moeten ondergaan, zien de anesthesisten nog wel in het ziekenhuis. Maar voor patiënten die in behandeling zijn voor een lichte ingreep, is beeldbellen een prima alternatief.” In het IJsselland Ziekenhuis heeft dit geleid tot tijdsbesparing voor zowel patiënt als zorgverlener, omdat extra fysieke consulten vaak niet meer nodig zijn. Zo vertelt Joyce dat er op de poli Anesthesiologie veel meer patiënten in een dagdeel kunnen worden geholpen dan wanneer patiënten alleen fysiek zouden langskomen.

Makkelijker werken met BeterDichtbij

BeterDichtbij heeft het werk van Joyce en haar collega’s een stuk makkelijker gemaakt. “We krijgen nu minder telefoontjes, omdat veel vragen via BeterDichtbij worden gesteld en ook bij ons per e-mail binnenkomen. Hierdoor kunnen vragen eenvoudig en snel door één collega tussendoor worden beantwoord. Dat scheelt telefoontjes en zorgt voor meer tijd en gemak,” vertelt Joyce. Ook van patiënten ontvangt Joyce regelmatig positieve reacties. Bijvoorbeeld, mensen met een drukke kantoorbaan of ouders die thuis zijn met jonge kinderen, kunnen makkelijk even apart zitten om hun zorgverlener digitaal te spreken. “Het is voor hen heel prettig dat ze niet meer naar het ziekenhuis hoeven te komen.”

Eerst wennen, maar uiteindelijk veel gemak

Hoewel Joyce erg tevreden is over BeterDichtbij, is zij zich ook bewust van de uitdaging die het soms met zich meebrengt om collega’s mee te krijgen in het begin. “Als je iets nieuws gaat inzetten, vinden collega’s het vaak spannend om er mee te starten,” legt ze uit. “De grootste uitdaging voor mij was om hen toch te laten zien dat het uiteindelijk echt gemak oplevert. Natuurlijk moet je eraan wennen en kost dit tijd en energie. Maar uiteindelijk hebben wij er enorm veel profijt van. Het scheelt werk, voorbereiding, telefoontjes… Het maakt je werk écht makkelijker,” aldus Joyce over hoe zij de implementatie van BeterDichtbij heeft ervaren.

Joyce sprak ook tijdens de online lunchsessie ‘Slim verder met BeterDichtbij’ van dinsdag 11 juni 2024. Klik hier om deze sessie terug te kijken.